18.01.2022, 17:09

İntihar Psikolojisi

İntihar, bir kimsenin çeşitli nedenlerin etkisi ile kendi hayatına son vermesidir. İntihar düşüncesi,

eğilimi ve girişimi yaşama dürtüsüne karşıdır. Bu nedenle ruhsal açıdan bir bozukluk belirtisi olarak

kabul edilir. Bireylerin kendisi için önemli saydığı biriyle olan ilişki sorunları intihara neden olan

durumların başında gelir. Aileden birinin ölümü, ağır bir hastalık tanısı, parasal sorunlar ve kimlik

sorgulamaları intihar riskini artıran durumlardır.

İntihara kalkışan kişilerde görülen psikolojik rahatsızlıkların başında depresif bozukluklar gelmektedir.

Ağır depresyondaki danışanlar özellikle iyileşme dönemlerinde intihar girişiminde bulunabilir. Bunun

sebebi; bireyin depresyonun en yoğun olduğu döneminde çaresizlik, acı, güçsüzlük ve umutsuzluk

hissetmesidir. İçinde bulunduğu durumdan bir çıkış yolu arar. Depresyonun verdiği karamsarlık

duygusu içinde bireyin bulduğu tek yol intihardır. Kendini öldürmeyi düşünen ve deneyen birçok

insan intiharın baş edemeyeceğini hissettiği duygulara karşı tek çözüm olduğunu düşünür ve

duygularının yoğunluğu çözümleri görmesini engeller. İntihar düşünceleri genellikle geçicidir. Baş

edilmez görünen acıyı hafifletmek ya da onunla baş etme yöntemlerini arttırmak mümkündür.

Önemli olan şunu hatırlamak: Kimse bu zor süreci tek başına yaşamak zorunda değil. Çevreden

yardım almak atılabilecek ilk ve en önemli adımdır.

Eğer yoğun bir duygusal ya da fiziksel acı yaşıyorsanız, algılarınız ve düşünceleriniz bu acıdan çok fazla

etkilenir. Acıya son vermekle yaşamınıza son vermek aynı şey değildir. Rahatlama sadece hayattayken

hissedebileceğiniz bir duygudur. İntiharı düşünmek delilik, zayıflık ya da eksiklik değildir. İntiharı

düşünmek, ölmek istemek illa ki bunu yapmak anlamına gelmez. Birçok insan kendisini öldürmeyi

düşünür ve çoğunluğu yaşamaya devam eder. Çünkü krizler geçicidir. Krizler anında ;

• Kendinize zaman verin. Herhangi bir şey yapmadan önce 24 saat ya da 1 hafta bekleyin.

Unutmayın, hissetmek ve yapmak aynı şey değildir. Kendinizi öldürmek istemeniz bunu o anda

yapacağınız ya da yapmanız gerektiği anlamına gelmez.

• Kendinize zarar verebileceğiniz ortamlardan ve eşyalardan uzak durun.

• Kendinizi çok sosyal hissetmeyebilirsiniz ama yanlarında nispeten güvende ve rahat

hissedebileceğiniz insanlarla konuşun. Duygularınız hakkında ya da tamamen başka konulardan da

olabilir. İnsanların arasına biraz daha karışmak iyi gelebilir.

• Çok fazla alkol almaktan ya da başka bir madde kullanmaktan kaçının.

• İsteksiz olsanız bile günlük hayatınıza devam etmeye ve gün içinde mutlaka en az bir kere evden

çıkmaya çalışın.

UNUTMAYIN ! Şu anda hiç geçmeyecekmiş gibi görünen şeyler geçecek, yaşadıklarınız kalıcı bir

durum değil. Hissedebileceğiniz yoğun çaresizlik, anlamsızlık, suçluluk, değersizlik gibi duyguların

içinden geçtiğiniz karanlık bir tünel olarak düşünün, içinden geçerken karanlık ve çok acı olabilir ama

tüm bu duyguların içinden geçerek daha aydınlıkta hissedebileceğiniz yeni, farklı ve anlamlı duygu ve

tecrübeler yaratmak mümkündür. Kendinizi çok umutsuz hissediyor, uyuyamıyor, yiyemiyor,

çalışamıyor ve acının bitmeyeceğine inanıyorsanız, intihar düşünceleriniz bir niyete ve plana

dönüştüyse bir an önce bir uzmandan yardım alın.

“Hayat her şeye rağmen yaşamaya değer. Sağlıcakla kalın . .

Yorumlar (2)
Hayrettin kahraman 7 ay önce
Salt teorik bir anlatım, sunum ne kadar güzel olsa da caydırıcılığı yeterli bulmadım . Arkadaşın yüreğine sağlık
Hayrettin kahraman 7 ay önce
Salt teorik bir anlatım, sunum ne kadar güzel olsa da caydırıcılığı yeterli bulmadım . Arkadaşın yüreğine sağlık
31
açık